Meidankoulu.fi

Teoriaa oppimistekniikoista

Ihminen voi mielestäni oppia "melkein mitä vain", jos miettii asiaa tarpeeksi monipuolisesti.

Osalle oppilaista matematiikka on vaikeaa, koska he ovat tottuneet toimimaan yksinkertaisten ohjeiden mukaan.

Esim.

Luvut 5, 6 ja 8 ovat mittoja. Laske luvut 5 ja 6 yhteen ja jaa kahdella. Sen jälkeen kerro luvulla 8.

Ylläoleva ohje on puolisuunnikkaan pinta-alan laskemiseksi. Vaikka ohje on helppo, sen avulla ei opi pysyvästi.

Kuinka oppii?

Asiat täytyy miettiä itse!

• mietti asiaa tavalla tai toisella (miksi, miten, mitä)
  • mietti asioita kuvasta
  • vertaille aikaisempiin asioihin
  • tutustu esimerkkeihin huolellisesti
  • katso erilaisia tapoja samalle asialle
  • oppi muistamaan joitakin asioita ulkoa

1. Oppimaan oppiminen

Jotkut ihmiset miettivät luonnostaan asioita paljon ja siten oppivatkin helposti.

Usein kuitenkin täytyy tehdä jotain, että ajattelu sujuisi.

Vaikka olisi lahjakas oppija, oppimista voi kehittää hyvällä työskentelyllä.

2. Mieti

Tunnilla opettaja kysyy asioita ja pitää taukoja. Niiden aikana sinun tulee miettiä asiaa, vaikka et edes vastaisi opettajalle. Yritä arvata. Vaikeassa aiheessa arvaukset menevät monesti väärin, mutta yritä silti aina päätellä niin hyvä arvaus kysymyksen vastaukseksi kun mahdollista.

Kun opettaja kirjoittaa esimerkkiä ja pitää taukoa, yritä päätellä mikä on vastaus ennen kuin opettaja sen kirjoittaa.

3. Kuvat

Kaikki ihmiset oppivat hyvin kuvista. Hyvään oppimiseen asiaa pitää miettiä monella tavalla ja kuva on hyvä lisä tekstille.

Mieti kuvaa pitkään. Mitä se kertoo. Mitä mittoja / merkkejä / tietoja siinä on.

4. Esimerkit

Esimerkit ovat tärkeitä. Mieti miksi esimerkki on tehty niin kuin se on tehty.

Katso esimerkkiä pitkään. Siitä pitää ymmärtää kaikki.

Voit myös yrittää opetella uuden asian suoraan esimerkeistä. Päättele esimerkeistä kuinka laskut tehdään.

5. Erilaiset tavat

Katso asia eri paikasta. Katso youtubesta, wikipediasta, netistä hakemalla... Kun lukee saman asian moneen kertaan ERI paikoista, sen oppii helpommin.

6. Opettele ulkoa

Jotkin asiat pitää opetella ulkoa. Ne eivät ole pääteltävissä, täytyy vain muistaa.

Yleensä ulkoa muistaminen tulee melkein itsestään, kun miettii ja tekee asiaa pitkään.

7. Harjoittele kotona

Kotitehtät eivät auta, jos et samalla opettele asiaa kotona.

Jos et opi asiaa koulussa, opettele se kotona jos sinulla on voimia.

8. TEE

Kirjoita muistiinpanoja. Kirjoita ainakin opettajan tekemät.

Kirjoita / piirrä omia muistiinpanoja.

Keksi omia muistisääntöjä.

Selitä asiaa muille, opit itsekin.

Tee tehtäviä.

Kysy

9. Keskity

Ei ole väliä vaikka opiskelisit 10 tuntia, jos suurin osa ajasta menee muuhun kuin asiaan.

Ajattele aina tekeväsi vaikka vain 10min. ILMAN puhelinta/tietokonetta yms. mieluummin kuin tunti mutta käyttäen puhelinta tai katsoen samalla videota.