Arviointi
Nykyisessä opetussuunnitelmassa arviointi on varsin monimutkaista. Arvosana ei tule suoraan koenumeroista, vaan ne pitäisi antaa alla olevien tavoitteiden saavuttamisen mukaan.
Taulukossa esimerkkinä tavoitteet kasiluokkalaisille matematiikkaan. Osa tavoitteista T1 - T20 puuttuu, koska ne kuuluvat muille luokille.
Muilla luokilla (7lk, 9lk) on hiukan eroavat tavoitteet, mutta useimmat tavoitteista ovat saman suuntaisia.
8lk tavoitteet ja arviointi
Tavoite | Arviointi numeroille 5 ja 9 |
---|---|
T1 motivaatio, myönteinen minäkuva ja itseluottamus matematiikan oppijana |
Ei arvioida |
T2 vastuu matematiikan oppimisesta sekä yksin, että yhdessä toimien |
5: Ohjattuna aloittaa työskentelyn ja ylläpitää sitä 9: Ottaa vastuuta myös ryhmän toiminnasta ja pyrkii kehittämään sitä |
T3 opittujen asioiden välisten yhteyksien havaitseminen ja ymmärtäminen |
5: Ohjattuna havaitsee asioiden välisiä yhteyksiä 9: Osaa itse yhdistää oppimiaan asioita ja selittää mistä yhteydet johtuvat |
T4 täsmällinen matemaattinen ilmaisu suullisesti ja kirjallisesti |
5: Osaa ilmaista matemaattista ajattelua ohjattuna 9: Osaa ilmaista matemaattista ajatteluaan perustellen |
T5 osaa ratkaista loogista ja luovaa ajattelua vaativia tehtäviä |
5: Ymmärtää ongelman ohjattuna, ja ratkaisee osia ongelmasta 9: Ratkaisee ongelman ja tutkii onko muita ratkaisuvaihtoehtoja |
T6 arvioi ja kehittää ratkaisujaan |
5: Ohjattuna selittää ratkaisun ja miettii onko tulos "järkevä" 9: Arvioi ja tarvittaessa kehittää ratkaisuaan |
T7 matematiikan soveltaminen muissa oppiaineissa ja elämässä |
5: Huomaa matematiikan käyttötapoja ja tietää miksi matematiikkaa on tarpeen käyttää 9: Osaa antaa esimerkkejä matematiikan käytöstä. Käyttää matematiikkaa eri tilanteissa. |
T9 käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa matematiikan opiskelussa |
5: Käyttää matematiikan opiskeluun sopivaa sovellusta 9: Käyttää sovellusta tutkivassa työskentelyssä |
T10 päättely- ja päässälaskutaidot |
5: Lyhyet laskut sujuvat pääsälaskuna 9: Pystyy laskemaan monivaiheisia laskuja päässälaskuna |
T11 laskeminen rationaaliluvuilla (kokonais- ja murtoluvuilla) |
5: Yhteen ja vähennyslaskut kaikilla luvuilla. Murtoluvun kertominen kokonaisluvulla 9: Rationaaliluvut ongelmanratkaisutehtävissä |
T12 reaaliluvut (kokonais- ja murtolukujen lisäksi kaikki desimaaliluvut) |
5: Osaa laittaa desimaaliluvut lukusuoralle ja tietää milloin pitää pyöristää 9: Ymmärtää tarkan arvon ja likiarvon eron |
T14 tuntemattoman käsite ja yhtälönratkaisu |
5: Yhdistää samanmuotoisia termejä, ohjattuna ratkaisee 1. asteen yhtälön, päättelee 2. asteen yhtälön jonkin ratkaisun 9: Tuntemattoman sujuva käyttö ja yhtälön käyttö ongelmanratkaisuissa |
T17 suorakulmaisen kolmion ja ympyrän ominaisuudet |
5: laskee hypotenuusan pituuden, tutkia suorakulmaisuuden kolmiosta, ympyrän käsitteet ja kehän pituuden laskeminen 9: Osaa käyttää pythagoraan lausetta monipuolisesti sekä trigonometriaa ongelmanratkaisussa |
T18 pinta-alojen ja tilavuuden laskeminen |
5: muuntaa tavallisia yksiköitä, osaa laskea suorakulmion pinta-alan ja suorakulmaisen sämriön tilavuuden 9: osaa laskea moniosaisen tasokuvion pinta alan, kappaleen tilavuuden, vaipan pinta alan sekä hyödyntää osaamistaan ongelmanratkaisussa |
T20 algoritminen ajattelu ja ohjelmointi |
5: tunnistaa algoritmin askeleet ja testaa valmiita ohjelmia 9: hyödyntää ohjelmointia ongelmien ratkaisussa, muokkaa ja kehittää ohjelmaa |