Meidankoulu.fi

Arviointi

Nykyisessä opetussuunnitelmassa arviointi on varsin monimutkaista. Arvosana ei tule suoraan koenumeroista, vaan ne pitäisi antaa alla olevien tavoitteiden saavuttamisen mukaan.

Taulukossa esimerkkinä tavoitteet kasiluokkalaisille matematiikkaan. Osa tavoitteista T1 - T20 puuttuu, koska ne kuuluvat muille luokille.

Muilla luokilla (7lk, 9lk) on hiukan eroavat tavoitteet, mutta useimmat tavoitteista ovat saman suuntaisia.

8lk tavoitteet ja arviointi

Tavoite Arviointi numeroille 5 ja 9

T1 motivaatio, myönteinen minäkuva ja itseluottamus matematiikan oppijana

Ei arvioida

T2 vastuu matematiikan oppimisesta sekä yksin, että yhdessä toimien

5: Ohjattuna aloittaa työskentelyn ja ylläpitää sitä

9: Ottaa vastuuta myös ryhmän toiminnasta ja pyrkii kehittämään sitä

T3 opittujen asioiden välisten yhteyksien havaitseminen ja ymmärtäminen

5: Ohjattuna havaitsee asioiden välisiä yhteyksiä

9: Osaa itse yhdistää oppimiaan asioita ja selittää mistä yhteydet johtuvat

T4 täsmällinen matemaattinen ilmaisu suullisesti ja kirjallisesti

5: Osaa ilmaista matemaattista ajattelua ohjattuna

9: Osaa ilmaista matemaattista ajatteluaan perustellen

T5 osaa ratkaista loogista ja luovaa ajattelua vaativia tehtäviä

5: Ymmärtää ongelman ohjattuna, ja ratkaisee osia ongelmasta

9: Ratkaisee ongelman ja tutkii onko muita ratkaisuvaihtoehtoja

T6 arvioi ja kehittää ratkaisujaan

5: Ohjattuna selittää ratkaisun ja miettii onko tulos "järkevä"

9: Arvioi ja tarvittaessa kehittää ratkaisuaan

T7 matematiikan soveltaminen muissa oppiaineissa ja elämässä

5: Huomaa matematiikan käyttötapoja ja tietää miksi matematiikkaa on tarpeen käyttää

9: Osaa antaa esimerkkejä matematiikan käytöstä. Käyttää matematiikkaa eri tilanteissa.

T9 käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa matematiikan opiskelussa

5: Käyttää matematiikan opiskeluun sopivaa sovellusta

9: Käyttää sovellusta tutkivassa työskentelyssä

T10 päättely- ja päässälaskutaidot

5: Lyhyet laskut sujuvat pääsälaskuna

9: Pystyy laskemaan monivaiheisia laskuja päässälaskuna

T11 laskeminen rationaaliluvuilla (kokonais- ja murtoluvuilla)

5: Yhteen ja vähennyslaskut kaikilla luvuilla. Murtoluvun kertominen kokonaisluvulla

9: Rationaaliluvut ongelmanratkaisutehtävissä

T12 reaaliluvut (kokonais- ja murtolukujen lisäksi kaikki desimaaliluvut)

5: Osaa laittaa desimaaliluvut lukusuoralle ja tietää milloin pitää pyöristää

9: Ymmärtää tarkan arvon ja likiarvon eron

T14 tuntemattoman käsite ja yhtälönratkaisu

5: Yhdistää samanmuotoisia termejä, ohjattuna ratkaisee 1. asteen yhtälön, päättelee 2. asteen yhtälön jonkin ratkaisun

9: Tuntemattoman sujuva käyttö ja yhtälön käyttö ongelmanratkaisuissa

T17 suorakulmaisen kolmion ja ympyrän ominaisuudet

5: laskee hypotenuusan pituuden, tutkia suorakulmaisuuden kolmiosta, ympyrän käsitteet ja kehän pituuden laskeminen

9: Osaa käyttää pythagoraan lausetta monipuolisesti sekä trigonometriaa ongelmanratkaisussa

T18 pinta-alojen ja tilavuuden laskeminen

5: muuntaa tavallisia yksiköitä, osaa laskea suorakulmion pinta-alan ja suorakulmaisen sämriön tilavuuden

9: osaa laskea moniosaisen tasokuvion pinta alan, kappaleen tilavuuden, vaipan pinta alan sekä hyödyntää osaamistaan ongelmanratkaisussa

T20 algoritminen ajattelu ja ohjelmointi

5: tunnistaa algoritmin askeleet ja testaa valmiita ohjelmia

9: hyödyntää ohjelmointia ongelmien ratkaisussa, muokkaa ja kehittää ohjelmaa